Uitgelicht, nieuws en agenda
Uitgelicht item
Medewerkersblog
Medewerkersblog
- Details
- Geschreven door Drents Archief
- Categorie: Medewerkersblog
- Hits: 1273
We hebben net een nieuwe persconferentie achter de rug die misschien niet echt een verrassing aan maatregelen voor ons bracht, maar die ons wel weer stevig met de neus op de feiten drukt. Waren we bij het Drents Archief net een beetje gewend aan de soepeler maatregelen, opstarten van educatie en het verruimen van het werken op kantoor, nu moeten we veel zaken weer terugdraaien. We zien dat collega’s er steeds meer moeite mee krijgen om veel thuis te werken, vanuit sociaal oogpunt, efficiency en het feit dat de werkzaamheden die je thuis kunt uitvoeren soms simpelweg opdrogen. Toch doen we opnieuw een oproep aan iedereen om thuis te werken tenzij je thuis echt niets kunt doen. Zoals Rutte zei: “Wees niet de eigenwijze persoon die de randjes van de regels opzoekt; wees die realistische Nederlander die opstaat en zijn verantwoordelijkheid neemt”.
Onze educatie voor het Basisonderwijs gaat nog door, maar VO-leerlingen worden voor de komende weken afgezegd. Ook Dienstverlening gaat door, in elk geval voor de Bouwdossiers, maar als de belangstelling van gewone onderzoekers om naar het Drents Archief te komen afneemt, zullen we ook die dienstverlening gaan afschalen. Alles om contacten en reizen zoveel mogelijk te beperken. En ook in ons gebouw dragen we mondkapjes, behalve als je op je werkplek zit.
Er wordt veel geduld van ons gevraagd, als medewerkers maar nog meer als vrijwilliger. In navolging van de geslaagde fiets/puzzeltocht voor medewerkers half september, wilden we hetzelfde organiseren voor onze vrijwilligers. Maar ook dat lijkt nu weer op de lange baan geschoven te worden. Enkele vrijwilligers hadden aangegeven het weer aan te durven om op kantoor aan de slag te gaan, maar ook dat zal niet verder kunnen worden uitgevoerd. We moeten voorzichtig zijn en blijven, zeker nu we ook in eigen kring (werk, privé) te maken hebben gekregen met coronabesmettingen.
We proberen ook de komende tijd iedereen weer zo goed mogelijk op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in het Drents Archief. De collega’s zijn druk met het ontwikkelen en organiseren van alternatieve, online, activiteiten in plaats van fysieke bijeenkomsten. Niet alleen voor zaken die gepland stonden voor dit jaar, maar ook de Dag van de Drentse Familiegeschiedenis die traditiegetrouw eind januari wordt georganiseerd zal een online variant krijgen. Het WO2 symposium dat gepland stond voor 24 oktober hadden we al verplaatst naar april 2021, de Drentse maand van de vrijheid. Zo proberen we steeds vooruit te denken en proactief te handelen.
Ik hoop dat iedereen ondanks alles de komende weken de spirit erin kan houden; ik wens iedereen veel wijsheid en gezondheid toe!
Corinne
- Details
- Geschreven door Drents Archief
- Categorie: Medewerkersblog
- Hits: 1283
Hallo allemaal,
Via deze weg wil ik mij nog een keer aan jullie allemaal voorstellen. Veel heb ik al gesproken, maar het corona rooster en de nieuwe beperkingen hebben ervoor gezorgd dat ik nog niet met iedereen (uitgebreid) kennis heb kunnen maken.
Ik ben Bas Gast, 41 jaar, en sinds 17 augustus 2020 voor 12 uur per week als projectleider e-depot werkzaam bij het Drents Archief. Normaal gesproken werk ik op de maandag en de donderdag, maar wanneer nodig kan dat ook wel eens een andere dag zijn.
Samen met mijn vrouw Suzanne en zoon Jonathan (5) woon ik in het kleine dorpje Garminge, niet ver van Westerbork. Hier zijn wij al enige tijd bezig met het volledig restaureren van een 300 jaar oude rietgedekte boerderij. Sinds kort en precies volgens planning, want voor de winter, zijn wij erin getrokken en hebben we ons tijdelijke verblijf verlaten. Maar voorlopig is er nog genoeg te doen, wij bouwen in etappes en hebben nu voorhuis voor opa en oma en ons eigen woongedeelte voor een belangrijk deel klaar. Wat nog volgt zijn de bovenverdieping met slaapkamers en badkamer, renovatie badkamer van het voorhuis en de andere helft van de boerderij waar extra kamers komen en op termijn mogelijk een bed and breakfast. Vrijwilligers zijn altijd welkom!
Wanneer ik een keer tijd over heb ben ik bezig in en voor de natuur, of op het land, in de moestuin of heel af toe nog eens een rit op de motor, maar dat laatste komt er niet veel meer van…
Tot vorig jaar was ik werkzaam als ICT Manager en projectleider bij De Geschillencommissie in Den Haag. Dankzij een reorganisatie kon ik fulltime met ons bouwproject aan de slag, totdat ik deze leuke functie bij het Drents Archief tegen kwam. Voor mij een perfecte combinatie, omdat het aantal uren mij in staat stelt om het bouwproject voort te zetten naast mijn baan.
Mijn ervaringen zijn tot nu toe zeer positief. Iedereen is erg open en met elkaar begaan. De eerste weken die ik nog op kantoor heb mogen meemaken werd ik warm ontvangen en viel de goede sfeer meteen op.
Wanneer jullie vragen hebben over mij of het project twijfel dan niet, jullie kunnen mij altijd bereiken per telefoon of per mail.
Groeten,
Bas
- Details
- Geschreven door KD
- Categorie: Medewerkersblog
- Hits: 1565
We zitten bijna in september; een periode waarin we ons in andere tijden voorbereidden op een feestelijke start van het seizoen, waarbij we elkaar na de vakanties weer treffen, onder het genot van een hapje en een drankje zomerse herinneringen ophalen en elkaar informeren over de activiteiten die in het Drents Archief op de agenda staan. Maar ook de start-van-het-seizoen borrel hebben we dit jaar uiteindelijk toch geannuleerd, uit voorzorg i.v.m. corona. En borrelen op anderhalve meter is ook niet heel aantrekkelijk.
Ik merk dat ik er soms helemaal klaar mee ben, maar desondanks blijven we proberen het beste ervan te maken. Na de lockdown medio maart en vervolgens de langzame versoepeling, hebben we nu voor de komende tijd bekeken hoe we alle collega’s weer tenminste 1 dag op kantoor kunnen laten werken, mét inachtneming van de 1,5 mtr richtlijn. Daarbij moeten we ook rekening houden met collega’s die meerdere of alle dagen op kantoor moeten zijn vanwege hun taken. Met de nodige flexibiliteit van een ieder komen we een heel eind. Flexibiliteit wat betreft de dag dat je op kantoor bent en bereidheid soms te ruilen met een collega, indien nodig op een andere werkplek te gaan zitten, etc. We blijven ook een beroep doen op ieders verantwoordelijkheid waar het gaat om afstand houden, persoonlijke hygiëne en het ontsmetten van faciliteiten zoals koffieautomaat en toiletruimte. De persconferentie van 18 augustus leert ons dat we er echt nog niet zijn. Al lijkt de strengste nieuwe maatregel nu vooral privé bijeenkomsten te raken (niet meer dan 6 mensen in huis of tuin ontvangen), het doet ons wel realiseren dat we alert en op afstand van elkaar moeten blijven. Dat geldt ook voor het thuiswerken. “Het advies zoveel mogelijk thuis te werken is een van de meeste effectieve gebleken. Daar zat geen einddatum aan en het advies blijft; werk thuis.”
Vooral stil blijft het voor onze vrijwilligers, die al sinds medio maart niet meer op het archief hun reguliere werkzaamheden hebben kunnen doen en daarmee ook hun contacten onderling en met de medewerkers kwijt zijn. We hebben geïnventariseerd hoe er tegen thuiswerk wordt aangekeken, en daar is verschillend op gereageerd. Voor de vrijwilligers die open staan voor thuiswerk, proberen we werkzaamheden zo in te richten dat dat mogelijk is. Maar daarmee kunnen we niet het gemis aan sociale contacten opvangen. Via deze nieuwsbrief, een kaartje of andere attentie proberen we jullie toch te betrekken bij het reilen en zeilen van het Drents Archief.
Gelukkig zijn er ook positieve zaken te melden. Op 28 september ontvangen we de Amerikaanse ambassadeur, Pete Hoekstra, en zijn vrouw op het Drents Archief. Mevrouw Hoekstra wil graag meer informatie over haar (Drentse) voorouders; Ferry gaat op onderzoek uit.
De voorbereidingen voor enkele uitgestelde WO2-activiteiten zijn in volle gang: de lancering van het educatieve programma ‘Het oorlogsdagboek van Drenthe’ op 24 september en het WO2 symposium op 24 oktober. Maar ook het vervolg op de goed ontvangen podcast De Hilte 11 komt eraan, online films en foto’s. En ondertussen wordt er in de ‘backoffice’ gewoon doorgewerkt: Behoud maakt forse slagen in de verhuizing van BS-registers van Hoogkerk naar Emmen (via Assen), er worden achterstanden weggewerkt bij DAVA, dienstverlening ontvangt op afspraak onderzoekers, etc. Ook educatie wordt weer opgestart; met de nodige aanpassingen ontvangen we binnenkort weer de eerste groepen.
Ik ben blij met en trots op alle collega’s die ondanks de coronamaatregelen en beperkingen van het (thuis)werk gemotiveerd aan de slag blijven: Chapeau!
En last but not least kunnen we in deze periode maar liefst drie nieuwe collega’s verwelkomen! Op 17 augustus is Bas Gast gestart in zijn nieuwe rol als Projectleider e-depot. Bas gaat de komende 2 jaar, samen met het e-depot team, het Drentse e-depot realiseren. Bas werkt 12 u per week voor het Drents Archief. Op 1 september begint Dirk Jan Dolfing als Beleidsmedewerker/archivaris bij het Drents Archief. Hij is aangesteld als gemeentearchivaris voor Assen en rijksarchivaris voor de provincie Drenthe. Daarnaast zal hij het MT gaan adviseren op tal van – m.n. analoge – archiefbeleidszaken, AVG (mbt archieven) en auteursrecht. Als derde gaat op 21 september Kitty Altena bij ons aan het werk in de functie van Relatiebeheerder/adviseur. Kitty onderhoudt het contact met onze relaties en zal o.a. gemeenten gaan adviseren op m.n. het gebied van e-depot. Vanuit die rol zal ze ook onderdeel gaan uitmaken van het projectteam e-depot.
Vanwege het werken volgens het coronarooster zal het waarschijnlijk wel enkele weken duren voordat iedereen kennis heeft kunnen maken met deze nieuwe collega’s. Maar via deze nieuwsbrief wensen we de nieuwkomers alvast veel plezier en succes bij het Drents Archief!